10 tips voor een sprankelende (web)tekst


Oké, ik geef me over.

Nadat nummer zoveel mij vroeg om mijn sprankelende tekstschrijftips te delen, ben ik overstag gegaan. Want blijkbaar is er veel vraag naar. Het gekke is, dat ik je kan helpen, maar ook weer niet. Want Doppie schrijft op gevoel. Met een dikke knipoog, een sausje. En heeft zo nu en dan lak aan de regels. Maar goed, u vraagt – wij draaien. Dus hier komen ze. Mijn tien-tien-tien tips voor een sprankelende tekst. Ben je er klaar voor?

  • Le trio est fatal – maar hier toevallig niet!
    Sartre schreef ooit dat een trio fataal is. En dat de hel de anderen zijn, maar dat terzijde. Maar wat tekstschrijven betreft, is die driehoeksverhouding heel erg relevant. Je kunt een geweldige tekst voor je website hebben geschreven, maar als je afbeeldingen en je huisstijl/webdesign er niet bij passen, is het een kwestie van een aap die een gouden ring draagt. Dan sprankelt die tekst geen seconde. Jammer de bammer, ik klik weg. Investeren is een toverwoord, dus ook in een grafisch ontwerper. Doen dus! Ik weet trouwens nog een paar designkanjers die van jouw website een kick ass website kunnen maken.

 

  • Ken ik jou niet ergens van?
    Mijn lieve vriendin Eefje van Ideefje  heeft het vaak over de drie V’s van teksten: verrassen, verleiden en verkopen. Sluit ik me helemaal bij aan. Met een (web)tekst wil je ook graag inspireren, informeren (de twee I’s) en triggeren. Oh ja, en een glimlach op een gezicht toveren of misschien wel ontroeren. Hell yeah. En tot slot nog die call-to-action maken. Kopen, meedoen, inschrijven, etc. etc. Maar dat kan alleen als er herkenning optreedt. I-den-ti-fi-ca-tie.
    Maak dus het volgende crystal clear:
    – Wat maakt jou en/of je bedrijf onderscheidend?
    – Waarom moet de lezer/koper bij jou zijn en niet bij iemand anders?
    – Hoe helpen jouw teksten de persoon die jouw tekst leest?
    Capice?
  • It’s only words…and words are all I have
    Tutoyeren, vousvoyeren, vakjargon, SEO…man man man, soms zie je door de bomen het schrijfbos niet meer. Want welke woorden ga je nu gebruiken in je (web)tekst? Ho! Stop! Even een tikkie terug. Bepaal eerst eens wie je doelgroep is. Voor wie schrijf je? Wie zijn de klanten in spe? En houd die klanten de hele tijd in je achterhoofd wanneer je schrijft. Echt. De. Hele. Tijd.
    Gebruik please please please woorden die bij jou en je bedrijf passen. Schrijf zoals je praat. Alsof je op een feestje live staat te tetteren over jouw fantastische onderneming. Roep jij te pas en te onpas ’tof’ – zet dat er dan ook een keertje in. Ook al is je doelgroep de seniore zakenman die een aangepaste badkamer wil. De lezer wil de drijvende kracht achter de onderneming kennen. En jij moet jezelf laten zien. Gewoon zoals je bent. Tot slot vraag ik je om dure moeilijke woorden te vermijden. Herinner je die aflevering van Friends waar Joey een aanbevelingsbrief moet schrijven voor het adoptiebureau? Monica en Chandler waren not amused met Joeys gebruik van de thesaurus. NOT AMUSED.

 

  • Less is more
    Dit heb ik ook geleerd. Van een heel beroemde tekstschrijver. Schrijven is schrappen, specificeren en sexy maken. Hahaha, de drie S’en. Nu nog de drie J’s en ik heb kwartet. Enfin.
    Wist je dat 80% van de Nederlanders (web)teksten slechts scannend leest en/of gewoon super slecht leest. Zonde toch als jij een heel epistel voor niks uit je schrijfmouw hebt geschud? Vind ik ook. Houd het dus easy peasy lemonsqueezy. Maak het toegankelijk voor je doelgroep. En maak een duidelijk punt. Draai dus niet om die hete woordenbrij heen. Hup, vertel wat je wilt vertellen. Zeg wat je wilt zeggen. BAM!

 

  • Structuur aanbrengen – ook leuk voor SEO 
    En ben je lekker bezig met schrappen, specificeren en sexy maken, voeg dan de vierde S aan dit rijtje toe. Die van ‘structuur aanbrengen’. Zorg voor een killer titel, een goede inleiding en deel je (web)tekst op in alinea’s met subtitels. Maak gebruik van witregels, maak belangrijke woorden bold en gebruik links en bullets. SEO loves them! Resumé: laat je tekst ‘leven’. Hoera!

 

  • De passieve vorm is voor luie mensen.
    ‘Jouw cadeautje pak ik met veel liefde en plezier in!’ klinkt veel leuker én actiever dan ‘Het cadeautje wordt met veel liefde en plezier door mij ingepakt!’ Do I need to say more?
    Mijn leraar Nederlands op het gym walgde van de passieve vorm. Die is voor luie mensen, meende hij. Ben ik het stiekem wel heel erg mee eens!

 

  • Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken…
    Je zinnen constant met ‘ik’ beginnen? Dat is een doodzonde. Dus lekker husselen en zinnen omgooien. That’s all.

 

  • Het leed dat spelling heet.
    Luister, als jij héél goed bent in algoritmes, het periodieke systeem van Mendelejev of portrettekenen, is het géén probleem dat je wel eens de mist ingaat met de d’s, t’s en andere Nederlandse taalproblemen. Spelling is a bitch voor sommigen. En ondanks dat 80% van de Nederlanders jouw spel…ehh typfoutjes niet opmerkt, druk ik het op je hart je teksten ALTIJD ALTIJD ALTIJD op spelling en grammatica* te laten checken. Dat zeg ik als tekstschrijver, maar vooral als juf. En naar de juf moet je ALTIJD luisteren. Punt.
    *Dit geldt trouwens ook voor zaken als stijlfiguren, spreekwoorden, etc. Want heb jij ooit een koe gewassen of een varken bij de horens gevat? Nee dus.

 

  • Blijf jezelf. Er zijn al genoeg anderen.
    Deze typische tegeltjeswijsheid is voor mij persoonlijk heel erg belangrijk. Ik ben van mening dat wanneer je grote affiniteit met een onderwerp hebt, je in no time een sprankelende én geloofwaardige (web)tekst op papier hebt staan. Dus schrijf over onderwerpen waar jij iets mee hebt. Waarin jij je kunt inleven. Een autohater die over de nieuwste BMW schrijft komt op mij fake over. Net als een vegetariër die biefstukken aanprijst of een verstokte Sex and the City vrijgezel die babydraagdoeken en zwemluiers moet verkopen. I rest my case.

 

  • Last but not least: the final check
    Klaar? De (web)tekst hardop voorlezen dan maar! Heb je juf Naomi weer. Ik hoor het je denken. Maar als er één zeer goede oefening is om te horen of alles lekker bekt, nou dan is het dit wel. Zet iemand naast je, die naar je wilt luisteren. Werkt echt goed. Vraag het maar aan mijn lieftallige echtgenoot.

Het is heel simpel. Of je bent nu aan het juichen, omdat je erg goed op weg bent. Of je hebt een acute migraineaanval, omdat je compleet verdwaald bent in het tekstschrijfdoolhof. Geen paniek. Ik help je met liefde en plezier. Dus wil je een (web)tekst laten herschrijven, corrigeren of redigeren? Of wil je nog meer tips voor een sprankelende (web)tekst? Neem dan even contact met me op.

Happy to help!

OH JA. MISSCHIEN WEL DE ALLERBESTE TIP.
Het ‘schoenmaker-blijf-bij-je-leest-verhaal’. En weer dat ‘investeren is een toverwoord’. Wat ga jij NU doen? Een (web)tekst schrijven of concreet verkopen? Je content inplannen of je op je hardcore business richten? Besteed storytelling (check Ideefje), tekstschrijven, website bouwen, huisstijl en logo ontwerpen, social media marketing aan de experts uit. Zo kun jij je richten op ondernemen. Klinkt goed toch? Been there done that….

© Tekstbureau Doppie 2016-2017

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *