Babywas


Kleine wasjes, grote wasjes. Alles in de wasmachine.
Laat maar lekker draaien…

Nou, draaien doet ie zeker. Overuren maakt mijn Miele-vriend. Want week 32 = tijd voor de babywas. En ja, Doppie zou Doppie niet zijn met een hele babycollectie! Wat heb ik een boel verzameld en gekregen de afgelopen tijd!

Zoveel, dat mijn moeder 48 hydrofiele doeken, 37 slabbetjes en 16 dekentjes al aan het wassen is. Zodat ik me kan focussen op 281 rompertjes, 76 outfits en een miljoen mutsjes en sokjes.

Maar ach, alles voor die kleine pretletter.
Ik draai dus even door!
Babywasjes, babywasjes. Alles in de wasmachine…

© Tekstbureau Doppie 2018

Zomer

Yes!

 

 

Het is 21 juni en dat betekent dat de zomer officieel begint. En met de langste dag van het jaar voor de boeg, blik ik even terug naar al die zomers en tropische taferelen van de afgelopen jaren. Met zon, zee, gouden stranden, pittoreske dorpjes, heerlijke ijsjes en mooie momenten.

Deze zomer wordt een tikkeltje anders. Bloedheet, dikke enkels, lekker waggelen en costa del sol in de achtertuin.

Maar deze zomer wordt ook heel bijzonder. Want half augustus komt ze. Onze kleine pretletter. Over drie weken start de zomervakantie én mijn verlof. Alle tijd om me voor te bereiden en terug te denken aan al die zomerse taferelen.

Maar het idee dat er volgende zomer een mini Doppie in het opblaasbadje ligt te spetteren, maakt het verlangen naar zon, zee en gouden stranden een heel stuk draaglijker!

© Tekstbureau Doppie 2018

Kwartet


‘Juf, heb jij een kale poes?’
‘Ehhh…sorry?’
‘De kale poes!’
‘Oh je bedoelt de naaktkat!’

Twee jaar geleden introduceerde ik een taalopdrachtenbak met kwartetspellen in de klas. En ja, daar zat ook het huisdierenkwartet bij. Met een kale poes. Miauw.

Ook dit jaar spelen mijn lieve leerlingen weer met plezier kwartet; dino’s, De Gorgels, verkeer, het lichaam, landen…en ja, dus ook huisdieren. We hebben ze in alle soorten en maten. We zijn van alle markten thuis. Kwartet, wie is er niet dol op?

Kwartet is goed voor de woordenschat, het lezen en – erg belangrijk – het samenspel. Daarbij is het vooral lachen, gieren, brullen. Vooral wanneer er extreem bijzondere dieren of dingen langskomen.

Kwartet!

© Tekstbureau Doppie 2018

Verliefd – verloofd – getrouwd

hartzeer
Leerlinge: ‘Ik ben zo verdrietig, juf!’
‘Wat is er aan de hand?’
Leerlinge: ‘Ik ben zo verliefd op J., maar hij is niet op mij!’
‘Ach, dat vind ik sneu voor je!’
Leerlinge: ‘Ja. Ik had mijn leven iets anders voorgesteld.’


tong tegen tong
Leerlinge 1: ‘Ik heb gekust met A.!’
Klas: ‘Ieuw!’
Leerling 1: ‘Ja, dat heb ik gezien!’
Leerlinge 2: ‘Ik ook! Het was lip tegen lip!’
Leerling 2: ‘En tong tegen tong!’
Leerlinge 1: ‘Doe jij dat ook juf? Tong tegen tong?’
‘Ja, met Piet Roberto!’
Klas: ‘Ieuw!’

hartenstrijd
‘Maar hoe zoenen papa’s en mama’s dan?’
Leerlinge 1: ‘Op de lippen. Dan gaan ze elkaar ook omhelzen!’
Leerlinge 2: ‘Mijn vader kust ook met z’n tong!’
Leerlinge 3: ‘Nou, mijn vader doet wel meer met z’n tong!’

baas boven baas
Leerlinge: ‘Wauw juf, jij krijgt veel flamingocadeaus!’
‘Oh Rob wordt helemaal gek! Maar dat kan me niks schelen!’
Leerlinge: ‘Nee, want jij bent toch de baas!’

mevrouw proper
Leerlinge 1: ‘Juf? Doe jij ook aan tongzoenen?’
‘Ehhh…’
Leerlinge 1: ‘Ja, ik wist het wel. Met Piet Roberto zeker.’
Leerlinge 2: ‘Getverderrie. Ik wist niet dat je van die vieze dingen deed, juf.’

koppelactie
Leerlinge 1: ‘Juf?’
‘Ja?
Leerlinge 1: ‘Ik heb een heel jonge oom.’
‘Oh? Hoe oud is hij dan?
Leerlinge 1: ’39! Dat is bijna even oud als jij!
Leerlinge 2: ‘Als Piet Roberto naar Spanje teruggaat, kun je misschien met hem op date!’

aanstelleritis

Leerlinge 1: ‘Juf! Ik slaap vanavond extra bij mijn moeder, want mijn vader is ziek.’
‘Oh ja, joh? Wat heeft hij dan?’
Leerlinge 1: ‘Nou, hij kucht. Dat is alles. Volgens mij valt het wel mee.’
Leerlinge 2: ‘Alle mannen zijn aanstellers, juf!’

relatieadvies
Leerlinge 1: ‘Juf? Hebben jij en Piet Roberto wel eens ruzie?’
‘Ja hoor… (zo vaak haha )
Leerlinge 2: ‘Tja, mannen moeten gewoon naar vrouwen luisteren. Dan is er niks aan de hand.’

huwelijkse voorwaarden
Leerlinge: ‘Juf! Heb je nog steeds dezelfde fiets?’
‘Ja. Ik heb helaas geen geld voor een nieuwe!’
Leerlinge: ‘Maar je bent toch getrouwd?’
‘Ja. Hoezo?’
Leerlinge: ‘Nou, dan betaalt je man toch alles voor je?’

gastenlijst
Leerlinge 1: ‘Juf, komen er allemaal Pieten op je bruiloft?’
Leerlinge 2: ‘En Sinterklaas?’
Leerlinge 1: (zucht) ‘Ik wil ook trouwen met een Piet!’

woordenschat
‘Maak een zin met het woord ‘mooi’!’
Leerling: ‘Juf, je bent een mooie bruid!’

©  Tekstbureau Doppie 2014-2018

Over goden, helden en vieringen

he’s back
(bij de kleuters)
Leerlinge: ‘Juf! Jezus is opgestaan!’
‘Oh ja joh?’
Leerlinge: ‘Ja! Eerst was ie dood. Toen levend. Hij ging gewoon weer ademhalen!’
‘Goh…’
Leerlinge: ‘Ben echt heel blij!’


tsja
Leerlinge: ‘Juf! Mijn moeder houdt van dikke kerstmannen!’

betrapt
Leerlinge uit groep 5 bij zien van Zielepiet (Sinterklaasjournaal):
‘Juf Sabine, dat lijkt juf Naomi wel toen ze klein was!’

de liefste
Leerling: ‘Weet je wie ik de liefste personen van de wereld vind?’
‘Je vader en je moeder?’
Leerling: ‘Nee. Jou en Sinterklaas!’

Sinterklaasjournaal 2017
Leerling: ‘Juf, ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws!’
‘Vertel!’
Leerling: ‘Het goede nieuws is: ik heb Sinterklaas gezien. Het slechte nieuws is, is dat de pakjes overboord zijn.’
‘Oh jee! Hoe moet dat nu met de cadeautjes?’

Leerlinge: ‘Voor mij maakt het niks uit, juf. Dat de pakjes in het water zijn.’
‘Oh waarom dan?’
Leerlinge: ‘Nou, ik heb een onderwatercamera gevraagd!’

de tien geboden
Leerlinge: ‘Juf! Mozes heeft een soort van kanjerafspraken op de stenen getimmerd!’

paasverhaal 2.0
‘Witte donderdag, goede vrijdag en…’
Leerling: ‘Zwarte zaterdag!’

kerstoutfit
Leerlinge: ‘Juf! A. heeft een kippensjaal om!’
‘Dat heet een boa!’

Sinterklaas Kapoentje
Leerlinge: ‘Juf! Jij zingt écht super vals. Zing maar in je hoofd!’

paasverhaal
‘Jezus vraagt dus het bloed te drinken. Figuurlijk natuurlijk. Wat gaan de discipelen drinken?’
Leerling: ‘Ik denk ranja.’

Dag van de leerkracht
Leerlinge: ‘Is dat net zoiets als Dierendag? Dat we extra lief voor jou moeten zijn?’

kerstviering
Leerlinge: ‘Jeetje juf, wat heb je belachelijk veel make-up op!

kerstboom versieren
Leerlinge: ‘Juf, de dop moet er nog op!’

kerstquiz
‘Hoe wist Maria dat ze in verwachting was?’
Leerling: ‘Ze deed een zwangerschapstest!’

wonderkind
Leerling 1: ‘Wauw, de juf kan echt alles…’
Leerling 2: ‘Nee, dat vind ik niet….Jezus, díe kan pas alles…’

kerstwedstrijd
‘Midden in de winternacht….(….)…laat de bel laat de trom laat de beltrom horen….’
Leerling: ‘Ajax heeft verloren….’

stalverhalen
‘Wie weet waar Jezus is geboren?’
Leerlinge (triomfantelijk): ‘In het ziekenhuis…net als ik!’

kerstmenu
Leerling: ‘Juf, ik zag Jezus aan het kruis bij de McDonalds!’

midden in de winternacht
Leerling (wijst hoogst verontwaardigd naar een andere leerling): ‘Juf, hij zingt dat de Hema opengaat!’

goddelijke boodschap
Leerling: ‘Juf, mijn vader vindt jou een engel!’

©  Tekstbureau Doppie 2013-2018

Olympisch goud

Ronaldo
Leerling: ‘Juf! Vanaf nu heb ik een andere naam!’
‘Oh, hoe moet ik je dan noemen?’
Leerling: ‘Christiano!’
‘Christiano?’
Leerling: ‘Ja, van Christiano Ronaldo!’
‘Oké en waarom?’
Leerling: ‘We kunnen allebei goed voetballen!’
‘Oké. Ga je dan nu aan het werk Christiano?’
Leerling: ‘Ja, juf.’

sportheld
‘Wauw, juf! Jij hebt echt een goede conditie!’

Tour de France
‘Hoe heten die oranje dingen op je trappers?’
Leerling: ‘Zonnepanelen!’

na de gymles #1
Leerlinge 1: ‘Ik zweet als een beer!’
Leerlinge 2: ‘Een beer kan niet zweten.’
Leerlinge 1: ‘Jawel hoor, als hij heeft gerend!’

na de gymles #2:
‘Waarom ben jij zo langzaam met aankleden?’
Leerlinge: ‘Omdat de andere kinderen zo snel zijn!’

na de gymles #3
Leerling: ‘Juf, kun je me helpen? Mijn T-shirt is aan het zweten!’

©  Tekstbureau Doppie 2013-2018

Papa, je bent om in te lijsten


Vandaag is het Vaderdag.

 

Voor Robpie – papa in spe – een bijzondere dag. Want volgend jaar zal onze pretletter hem verblijden met een ‘tekening’ of afdruk van een handje in roze glitterverf. Nu al zin in.

Met mijn lieve leerlingen heb ik een kunstwerk gemaakt; onder het mom van ‘papa, je bent om in te lijsten’ hebben ze zichzelf met hun stoere vader getekend. Het liedje ‘Vaderdag’ van Koos Meinderts erbij en klaar is Kees. Of Jan, Piet, Floris, Hans, Wilfred, Ronald of wie dan ook 

Fijne Vaderdag!

© Tekstbureau Doppie 2018

Zwangerschapspartneryoga


Daar zaten we dan.

Met vier man/vrouw sterk in de yogaruimte voor de partneravond.
Op een druilerige donderdagavond.

Robpie zweette bij voorbaat al peentjes (‘Komen die andere mannen wel?’, ‘Wat moet ik aan?’, ‘Hoe lang gaat dit duren?’) en is uiteindelijk met lood in zijn hippe schoenen meegegaan. 
Een avondje zwangerschapsyoga met ML. Dat vraagt natuurlijk weer om hysterische anekdotes over onderrugmassagetechnieken, flank-ademhalingsoefeningen en relaxtion tijdens de Ring of Fire (brandende pijn wanneer je kind in het geboortekanaal zit).
En hilarische taferelen rondom perswee-opvangtrucs, de kunst van ‘Hoe krijg je je vrouw rustig? (‘Dat lukt me al tien jaar niet!’) en aanverwante rustgevende spierextracties die je absoluut niet moet masseren met lavendelolie. Alles dus voor een aangename en chille bevalling!

We hebben gelachen, geoefend, ervaringen en tips uitgewisseld en elkaar vooral een hart onder de riem gestoken. Gedeelde smart is halve smart.
En manlief? Die masseert vanaf nu elke avond braaf mijn SI-gewricht en ademt mee richting mijn bekken. Namasté.

© Tekstbureau Doppie 2018

Baby booming business

Zwitsal reclame
Leerling 1: ‘Haha juf, dat moet jij straks ook doen!’
Leerling 2: ‘Ja lekker luiers met poep verschonen!’
‘Oh jee, komt iemand mij dan helpen?’
Leerling 3: ‘Nou, ik niet!’
Leerling 1: ‘Gewoon Piet Roberto. Het is toch ook zijn kind?’

géén suikerfeest
Leerlinge 1: ‘Ik wil je vrijdag best wat lekkers komen brengen, juf…’
Leerlinge 2: ‘Maar al dat suiker is niet goed voor de baby en jij bent ook al zo dik!’

schoolreis
Stagiaire: ‘Hoe was de schoolreis?’
Leerling 1: ‘Leuk! Wij gingen met de juf in de boot en toen moesten wij trappen en dat was zwaar, want de juf is door de baby erg zwaar!’
Leerling 2: ‘Zwaar? Zeg maar gewoon dik!’

niezen
27 leerlingen: ‘Gezondheid!’
’Dank je wel!’
Leerling: ‘Als de juf hard niest, is de baby aan het niezen. Daarom is het zo overdreven!’

seksuele voorlichting
Leerling: ‘Ben je alweer aan het eten?’
‘Ja de baby heeft honger!’
Leerling: ‘Ik weet trouwens hoe de baby in je buik komt!’
‘Oh ja?’
Leerling: ‘Dat ding komt dan in je buik en dan komt er een baby!’
‘Ehhh dat ding?’
Leerling: ‘Ja juf dat ding van Piet Roberto! Maar dat is niet hetzelfde als die slang waar het eten voor de baby doorkomt. Wel even opletten juf!’

lastig
Leerling: ‘Ik denk dat je het niet leuk vindt om moeder te worden.’
‘Hoezo niet?’
Leerling: ‘Nou kinderen kunnen heel lastig zijn en daar weet ik alles van!’

20 weken
Leerling: ‘Nou juf, je bent al lekker dik!’

weg met de wijn
Leerling 1: ‘Ik zou maar geen wijn meer drinken als ik jou was!’
‘Ehhh waarom niet?’
Leerling 2: ‘Nou dat is gewoon niet goed voor de baby!’
Leerling 1: ‘Wel een beetje nadenken juf?’

wonderkind

Leerling: ‘Juf? We lezen goed hè?’
‘Heel goed!’
Leerling: ‘We lezen zo goed, dat de baby ons hoort en als ie dan geboren wordt, kan ie meteen lezen!’

de juf krijgt een kindje
Leerling: ‘We moeten niet schreeuwen in de klas, anders schrikt de baby!’

Leerling: ‘Welke kleur heeft de baby?’ #pietroberto

Leerlinge: ‘Gefeliciteerd met je zwangerheid!’

Leerling (bij zien van de echo): ‘Zo zo, dat ziet er goed uit, hoor!’

Leerlinge (legt haar hoofd op mijn buik): ‘Dag lieve baby, ga maar lekker slapen!’

Leerling: ‘Oké juf, vanaf nu mag je alleen maar gezonde dingen eten. En geen harde dingen!’

Leerling: ‘Wil je de baby thuis krijgen, bij de dokter of eruit laten snijden?’

Leerlinge: ‘Waarom heb je tranen in je ogen juf?’
‘Dat zijn de hormonen!’
Leerlinge: ‘Oh ja, die heeft mijn moeder ook heel veel!’

metamorfose
Leerlinge: ‘Mama, mag ik…ehhhh…’

gedumpt
(gesprek over het lot van in de steek gelaten huisdieren)
Leerling: ‘Juf, bij de Ikea is er ook zoiets!’
‘Wat dan?’
Leerling: ‘Nou, daar is een babydump! Daar worden baby’s achtergelaten en ook nooit meer opgehaald!’

liefde is een werkwoord
Leerlinge 1: ‘Juf, wanneer krijg je nou een baby?’
‘Geen idee!’
Leerlinge 2: ‘Je moet gewoon naar de dokter, die stopt dan een balletje in de buik!’
Leerlinge 3: ‘Of veel knuffelen met Piet Roberto!’
Leerlinge 1: ‘Je moet wel getrouwd zijn om te knuffelen!’
Leerlinge 3: ‘De juf is toch getrouwd dus dan mag het!’
Leerling 4: ‘Ik ga nooit trouwen, want dan moet ik ook kussen!’

adult education
Leerlinge: ‘Juf?’
‘Ja?’
Leerlinge: ‘Heb jij kinderen?’
‘Ja 22….22 kinderen in de klas!’
Leerlinge: ‘Neeee, dat bedoel ik niet! Heb je kinderen die uit je buik zijn gekomen?’
‘Niet dat ik weet…’
Leerlinge: ‘Tsja, dat snap ik wel…je moet er ook volwassen voor zijn!’

kraamcadeaus
Leerlinge: ‘Juf, wanneer krijg jij een baby?’
‘Ehhh geen idee, hoezo?’
Leerlinge: ‘Nou, dan kan ik mijn babyspulletjes aan je uitverkopen!’

©  Tekstbureau Doppie 2013-2018

Wie zaait, zal oogsten

Gewapend met zakken stokbroden, goedgeluimde derdegroepers en harkjes en schepjes togen/waggelen we vandaag voor de laatste keer richting de schooltuin.

 

Ons tuinverkenners-project sluiten we af met een heus smulfeest. Wie zaait, zal oogsten en dat rukken we uit de grond en gaan we vervolgens lekker verorberen. Denk aan zelf gekweekte sla en komkommer, huisgemaakte kruidendokter en nog veel meer lekkers!

Ja het is echt waar; Doppie vindt die tuin stiekem toch wel heel erg leuk!

Tot volgend jaar!

© Tekstbureau Doppie 2018